ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္မွ တင္းမာမႈမ်ား သတင္းကို ၾကားရသည္ႏွင့္ အထက္ပါ သမၼတနစ္ဆင္၏ ေဟာကိန္းကို ေျပးသတိရမိၾကေလသည္။ နစ္ဆင္သည္ Geopolitics ပထဝီႏိုင္ငံေရး ဂု႐ု။ သူသည္ ၁၉၈၀ ႏွင့္ ၁၉၉၄ အၾကားတြင္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဆက္ဆံေရးႏွင့္ဆိုင္ေသာ စာအုပ္ေျခာက္အုပ္ ေရးသားခဲ့ေလသည္။ ယင္းစာအုပ္မ်ားအနက္ The Real War (1980) ႏွင့္ Beyond Peace (1994) တို႔မွာ ပထဝီႏိုင္ငံေရးအတြက္ ယေန႔အထိ ကိုးကားေနဆဲ ျဖစ္သည္။ သမၼတအိုဘားမား၏ Asia Pivot ကို နစ္ဆင္က အေစာႀကီးကတည္းက ႀကိဳျမင္ခဲ့သလို ၂၁ ရာစုတြင္ Islam ဝါဒႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈခ်င္း တိုးတိုက္မႈ ျဖစ္လာမည္ကိုလည္း ႀကိဳတင္ေဟာကိန္းထုတ္သူ ျဖစ္ေနေလသည္။
ဝါရွင္တန္အေျခစိုက္ CSIS ေလ့လာေရးဌာနႀကီး၏ သုေတသနအဖြဲ႔ျဖစ္ေသာ အာရွပင္လယ္ျပင္ ပြင့္လင္းျမင္သာ အေရးစီမံခ်က္ AMTI အဖြဲ႔၏ ဧၿပီလအလယ္ပိုင္းတြင္ ထုတ္ေဝေသာ ၿဂိဳဟ္တုဓာတ္ပံုမ်ားအရ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္တြင္းရွိ ေက်ာက္ငုတ္တစ္ခုကို ေျမဖို႔ေဆာက္လုပ္ထားေသာ တ႐ုတ္ေလယာဥ္ကြင္းႀကီး တစ္ခုကို တစ္ကမာၻလံုးမွ ေတြ႔လိုက္ရေလသည္။ ထိုေလယာဥ္ကြင္းသည္ အျခားႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ သူပိုင္ငါပိုင္ အျငင္းပြားေနေသာ Spratly (တ႐ုတ္အေခၚ ရွီရွားကြၽန္း) ကြၽန္းစုေတာင္ဘက္ အစြန္အဖ်ားရွိ Fiery Cross မီးလွ်ံလက္ဝါးကပ္တိုင္ အမည္ရွိ ေက်ာက္ငုတ္တစ္ခုကို လူလုပ္ကြၽန္းအျဖစ္ တည္ေဆာက္ေဖာက္လုပ္ထားျခင္း ျဖစ္၏။
ထိုဓာတ္ပံုႏွင့္အတူ “မည္သည့္ေလယာဥ္မဆို ဆင္းတက္ႏိုင္သည့္ ေလယာဥ္ကြင္း ၿပီးစီးလွ်င္ တ႐ုတ္တို႔သည္ ဤေဒသတစ္လႊား ကင္းေထာက္ကင္းလွည့္ျခင္းမ်ား တစ္ဟုန္ထိုး ျပဳလုပ္လာေတာ့မည္ ျဖစ္သလို ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ကို သူပိုင္ဆိုင္ေၾကာင္း ေျပာဆုိအား ပိုရွိလာေတာ့မည္” ဟု AMTI အဖြဲ႔က မွတ္ခ်က္ေပးထားေလသည္။
ေဖေဖာ္ဝါရီလလယ္ပိုင္း ဓာတ္ပံုတြင္ ထိုေက်ာက္ငုတ္ရွိရာ ေသာင္ျပင္တြင္ ေလယာဥ္ကြင္း အမွတ္အသားမ်ားကိုသာ ေတြ႔ေနရေသာ္လည္း မတ္လလယ္ ဓာတ္ပံုမ်ားတြင္မူ ခင္းၿပီးေလယာဥ္ေျပးလမ္း ၉၅၈ ေပ ၿပီးစီးေနသည္။ မတ္လကုန္မွာေတာ့ ေလယာဥ္ေျပးလမ္း ၁၅၂၅ ေပ ၿပီးေနေလသည္။ ေလယာဥ္ေျပးလမ္းအျပင္ ေလယာဥ္ေကြ႔ရန္ ပတ္လမ္းမ်ား၊ ေလေၾကာင္းထိန္း အေဆာက္အအုံမ်ားလည္း ေဆာက္ထားေလသည္။ ႏိုဝင္ဘာလေရာက္လွ်င္ ေပတစ္ေသာင္းရွည္ေသာ ေလယာဥ္ကြင္းႀကီးတစ္ခု အပီအျပင္ ထြက္ေပၚလာေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။
ဤၿဂိဳဟ္တုဓာတ္ပံုမ်ား ထြက္ေပၚလာေသာအခါ သမၼတအိုဘားမား အပါအဝင္ အဆင့္ျမင့္အရာရွိႀကီးမ်ား၊ ေရတပ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ တ႐ုတ္တို႔၏ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ ေဒသအတြင္း ႏိုင္ထက္စီးနင္း က်ဴးေက်ာ္လိုမႈအေပၚ အျပင္းအထန္ ကန္႔ကြက္ခဲ့ၾကသည္။
ဧၿပီလ ၁၅ ရက္ အေမရိကန္ ကြန္ဂရက္ၾကားနာပြဲတြင္ ပစိဖိတ္စစ္ဌာနခ်ဳပ္ အႀကီးအကဲ ေရတပ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ဆင္ျမဴရယ္ ေလာ့လီယာက ဤေလယာဥ္ကြင္းသစ္ေၾကာင့္ တ႐ုတ္တို႔သည္ အမွန္ပင္ စစ္စြမ္းရည္ ျမင့္မားလာမည္ျဖစ္သည္။ သူ႔အျမင္အရ တ႐ုတ္သည္ ေလယာဥ္ကြင္းၿပီးစီး၍ သိပ္မၾကာခင္မွာပင္ သူ႔ပိုင္နက္ကို ေလေၾကာင္းကာကြယ္ေရးဇုန္ အျဖစ္ ေၾကညာလာႏိုင္သည္။ ထိုသို႔ေၾကညာလွ်င္ အေမရိကန္ႏွင့္ တ႐ုတ္အၾကား တင္းမာမႈ ပိုမ်ားလာလိမ့္မည္ဟု အစီရင္ခံေလသည္။
Spratly ကြၽန္းမ်ားကိစၥကို တ႐ုတ္ႏိုင္ငံျခားေရးဌာနမွ ကာကြယ္ေရး စစ္ေရး ရည္ရြယ္ခ်က္တစ္ခုဟု ဆိုကာ အတိအက် မေဖာ္ျပေသာ ထုတ္ျပန္မႈတစ္ခု ျပဳလုပ္ခဲ့ဖူးေသာ္လည္း ယခုကိစၥ ေပၚလာေသာအခါ ႏိုင္ငံျခားေရး ဝန္ႀကီးဌာန ေျပာခြင့္ရပုဂၢိဳလ္က ထိုေလယာဥ္ကြင္းသည္ အေရးေပၚကပ္ေဘးမ်ား ႀကံဳေတြ႔ခ်ိန္တြင္ ကယ္ဆယ္ေရးမ်ား လုပ္ရန္ဟု ဆိုလာသည္။ တုိက္ဖြန္းမုန္တိုင္းကဲ့သို႔ ေဘးအႏၲရာယ္မ်ား ေပၚလာပါက ရွာေဖြကယ္ဆယ္ေရး ေလယာဥ္မ်ား အသံုးျပဳရန္ ျဖစ္သည္ဟုလည္း ဆိုေလသည္။ စစ္ေရးကြၽမ္းက်င္သူမ်ားကေတာ့ ထိုေလယာဥ္ကြင္းသည္ ေလယာဥ္မ်ား အတက္အဆင္း ကိစၥသာမက ေဝဟင္ပစ္ဒံုးမ်ား၊ သေဘၤာဖ်က္ဒံုးမ်ားကိုပင္ ခ်ထားရန္ ျပင္ဆင္ထားပံုရသည္ဟု ဆိုေနၾကေလသည္။
စတုရန္းမိုင္ ၁.၂ သန္း က်ယ္ဝန္းေသာ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ျပင္ထဲရွိ ကြၽန္းစုမ်ားကို ပိုင္ဆိုင္ေၾကာင္း ေတာင္းဆိုေနသည္မွာ တ႐ုတ္တစ္ဦးတည္းေတာ့ မဟုတ္ေခ်။ သူပိုင္ငါပိုင္ အျငင္းပြားလာသည္မွာလည္း ဆယ္စုႏွစ္ မနည္းလွေတာ့။ ေတာင္းဆိုသူအခ်င္းခ်င္း အျငင္းပြားရင္း အေျခအေန တင္းမာခဲ့ရသည့္ အႀကိမ္အေရအတြက္လည္း မနည္းေတာ့။ တ႐ုတ္ႏွင့္ ဗီယက္နမ္သည္ ၁၉၈၀ တစ္ဝိုက္က ပဋိပကၡစခဲ့သည္။ တ႐ုတ္ႏွင့္ ဖိလစ္ပိုင္တို႔ 1994 Mischief Reef ေရေအာက္ေသာင္ခုံကိစၥ အျငင္းပြားရာတြင္ အေမရိကန္လည္း ပါဝင္ပတ္သက္ဖူးေလသည္။ ထိုကြၽန္းမ်ားကို သူပိုင္ငါပိုင္ အျငင္းပြားေနသူမ်ားတြင္ ဖိလစ္ပိုင္ပါသည္။ ဗီယက္နမ္ပါသည္။ မေလးရွားပါသည္။ ဘရူႏိုင္းပါသည္။ ထိုင္ဝမ္ပါသည္။ အျငင္းပြားမႈက အခ်ိန္ၾကာေလေလ ပို၍ ရႈပ္ေထြးေလေလ။ ထိုကာလအတြင္း အခ်ိဳ႕ကလည္း ကိုယ္ရရွိထားေသာ ကြၽန္းမ်ားကို သပိတ္ဝင္ အိတ္ဝင္ျဖစ္ေအာင္ ခံကတုတ္တို႔၊ ဆိပ္ကမ္းတို႔ ေဆာက္ထားၾကသည္။ ကိုယ္စီ သိမ္းပိုက္ထားၾကသည္မွာ ဗီယက္နမ္က ၂၁ ကြၽန္း၊ ဖိလစ္ပိုင္က ၈ ကြၽန္း၊ တ႐ုတ္က ၇ ကြၽန္း ရွိေနသည္။
ဗီယက္နမ္၊ ဖိလစ္ပိုင္တို႔ ရရွိထားေသာ ေနရာမ်ားက ကြၽန္းႏွင့္တူေသာ္လည္း တ႐ုတ္ရထားေသာ ေနရာမ်ားက ကြၽန္းဟုပင္ ေခၚရန္ ခက္လွသည္။ ေက်ာက္ငုတ္မ်ား၊ ထံုးအိုင္မ်ား၊ ေရတိမ္ေသာင္ခံုမ်ား၊ ေရေအာက္ေက်ာက္တန္းမ်ား ျဖစ္ေလသည္။ ဖိလစ္ပိုင္၊ ဗီယက္နမ္ စသူမ်ားက ကြၽန္းမ်ားကို ရယူပံုမွာ သူတို႔အတြက္ ကုလသမဂၢမွ သတ္မွတ္ေပးေသာ ပင္လယ္ျပင္ စီးပြားေရးဇုန္နယ္ ေရမိုင္ ၂၀၀ အတြင္းရွိေသာ ကြၽန္းမ်ားျဖစ္ေသာ္လည္း တ႐ုတ္ရရွိထားေသာ ကြၽန္းမ်ားမွာ ေရွးပေဝသဏီ သမိုင္းအေထာက္အထား ရပိုင္ခြင့္ေပၚ အေျခခံေလသည္။ Spratly ကြၽန္းစုသည္ တ႐ုတ္၏ ေတာင္ဘက္စြန္း ဟိုင္နန္ကြၽန္းမွလာလွ်င္ပင္ မိုင္ေပါင္း ၆၀၀ ေက်ာ္ ေဝးသည္။
Fiery Cross ေလယာဥ္ကြင္းကဲ့သို႔ ေလယာဥ္ကြင္းသက္သက္ခ်ည္း ေဒၚလာ ၁၂ ဘီလီယံ အကုန္အက်ခံ ေဆာက္လုပ္ရေသာ လုပ္ငန္းကို တ႐ုတ္တို႔ ဘာေၾကာင့္ ယခုလို အေလာတႀကီး လုပ္ကိုင္လာရသနည္း ဆိုသည္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ အကဲခတ္မ်ားက အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ကို ေထာက္ျပၾကသည္။ ပထမအခ်က္မွာ တ႐ုတ္တို႔ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္တြင္း ပိုင္နက္တိုးခ်ဲ႕လာျခင္းကို the Hague ရွိ ႏိုင္ငံတကာခံု႐ံုး Arbitral Tribunal ကို ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံမွ တက္ေရာက္တရားစြဲဆိုထားျခင္း ရွိေလရာ ၂၀၁၆ ခုတြင္ ထိုတရားရံုးႏွင့္ အက်ံဳးဝင္ မဝင္၊ UNCLOS ေခၚ ပင္လယ္ျပင္ဆိုင္ရာ ကုလသမဂၢ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ညီညြတ္မႈ ရွိမရွိ ဆံုးျဖတ္ၾကေတာ့မည္ ျဖစ္ၿပီး ကိုက္ညီပါက ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ အမႈကို စီရင္ခြင့္ရေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ဖိလစ္ပိုင္ကိစၥ အဆင္ေျပလွ်င္ ဗီယက္နမ္ကလည္း ေနာက္က လိုက္လာစရာ ရွိေလသည္။ ထိုကိစၥမတိုင္မီ တ႐ုတ္ဘက္က အပိုင္လုပ္ထားလိုဟန္ တူသည္။
ဒုတိယအခ်က္ကေတာ့ အေမရိကန္သမၼတ ေရြးေကာက္ပြဲကို ၂၀၁၆ တြင္ ျပဳလုပ္ျခင္းႏွင့္ သက္ဆိုင္သည္။ သမၼတသစ္ ျဖစ္လာရန္ တစ္ေျပးေနသူတစ္ဦးမွာ ယခင္ ႏိုင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီးေဟာင္း ဟီလာရီကလင္တန္ ျဖစ္ေနသည္။ ဟီလာရီသည္ လက္ရွိ သမၼတအိုဘားမားထက္ ႏိုင္ငံျခားေရးတြင္ သိန္းငွက္ကဲ့သို႔ ဇက္ရဲလက္ရဲႏိုင္သူ ျဖစ္သည္။ အကယ္၍ ဟီလာရီကလင္တန္ သမၼတ ျဖစ္မလာဘဲ ရီပတ္ဗလစ္ကင္မွ သမၼတ ျဖစ္လာလွ်င္လည္း သိန္းငွက္မ်ားပင္ ျဖစ္လာမည္။ ယင္းအခ်က္ေၾကာင့္ တ႐ုတ္မ်ား ေလယာဥ္ကြင္းကို တက္သုတ္႐ိုက္လုပ္ေနျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။
အေမရိကန္ႏိုင္ငံ အေနႏွင့္ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္တြင္ တ႐ုတ္တို႔က တင္းမာစြာ ပိုင္ဆိုင္ေၾကာင္း ေဖာ္ထုတ္ေနျခင္းကို ဇက္သတ္ႏိုင္ရန္အတြက္ ေဒသႏၲရ ညြန္႔ေပါင္းအဖြဲ႔ ဥပေဒတစ္ရပ္ ထုတ္ႏိုင္ရန္ လံုးပန္းေနသည္။ သို႔ေသာ္ တကယ္တမ္း ဇက္ႀကိဳးတပ္ႏိုင္စြမ္းရွိသူက မ်ားမ်ားမရွိ။ ေျခသြက္လက္သြက္ ထိထိေရာက္ေရာက္ တုံ႔ျပန္ႏိုင္သူမွာ အေမရိကန္သာ ျဖစ္ေနသည္။ သူၿပီးလွ်င္ ဂ်ပန္ရွိသည္။ ဂ်ပန္မ်ားကလည္း အေရွ႕တ႐ုတ္ပင္လယ္တြင္ တ႐ုတ္ႏွင့္ ထိပ္တိုက္ေတြ႔ေနဆဲ ျဖစ္သျဖင့္ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ဘက္ လွည့္မလာႏိုင္ေသး။
ASEAN အာဆီယံကို ၾကည့္လိုက္ေတာ့လည္း သူတို႔၏ အဓိကကုန္သြယ္ဘက္ တ႐ုတ္ကို အင္တိုက္အားတိုက္ တုံ႔ျပန္ေရးအတြက္ အစိတ္စိတ္အျမႊာအျမႊာ ကြဲေနသည္။ မေလးရွား၊ စင္ကာပူ၊ အင္ဒိုနီးရွားႏွင့္ ထိုင္းတို႔သည္ မာလကၠာေရလက္ၾကား လံုၿခံဳေရးအတြက္ ၂၀၀၄ ကတည္းက ဖြဲ႔ထားေသာ MSP ကင္းလွည့္အဖြဲ႔ႏွင့္ အလုပ္မ်ားေနၿပီး ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္အေရး လွည့္မၾကည့္ႏိုင္ေခ်။ ASEAN အဖြဲ႔ဝင္ အမ်ားစုမွာ ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္ရန္ ဝန္ေလးလ်က္ရွိသည္။ အေမရိကန္၏ ေဒသႏၲရအဖြဲ႔တြင္ တက္တက္ႂကြႂကြ ပါဝင္မည့္သူမွာ ဖိလစ္ပိုင္ႏွင့္ ဗီယက္နမ္တို႔သာ ရိွေလသည္။ ASEAN သည္ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္အေရးကို ထိန္းသိမ္းရန္ ၂၀၀၂ ခုတုန္းက DoC ac: Declaration of Conduc အျဖစ္ အေျခခံအုတ္ျမစ္မ်ား ခ်ႏိုင္ေသာ္လည္း ယင္းသည္ ဥပေဒအရ တုပ္ေႏွာင္မႈ မရွိေခ်။ ဥပေဒအရ တုပ္ေႏွာင္ႏိုင္ေသာ CoC ေခၚ Code of Conduct ကို ခ်ႏိုင္ရန္ ႀကိဳးပမ္းေနေသာ္လည္း ယေန႔ထိ အျငင္းပြားေနဆဲ ျဖစ္သည္။
ယခု Spratly ကြၽန္းေက်ာက္ငုတ္ေပၚတြင္ လူလုပ္ကြၽန္းျဖင့္ ေလယာဥ္ကြင္းေတြ ေပၚလာေသာအခါ အနီးတစ္ဝိုက္ ႏိုင္ငံမ်ား အထိတ္တလန္႔ ျဖစ္ကုန္ၾကသလို သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ေဂဟစနစ္ ပ်က္စီးမႈမ်ားလည္း ေပၚလာေလသည္။ အေမရိကန္အတြက္ စိတ္အပူဆံုးကိစၥမွာ ADIZ ေခၚ ေလေၾကာင္းကာကြယ္ေရးဆိုင္ရာ ဝင္လာသမွ်မ်ား ေဖာ္ထုတ္ေရး လုပ္ကိုင္မည့္ ဇုန္နယ္သတ္မွတ္ျခင္းမ်ား တ႐ုတ္က လုပ္လာမည့္ အလားအလာပင္ ျဖစ္သည္။ အမွန္ဆိုလွ်င္ အေမရိကန္သည္ Asia Pivot အာရွခ်ိန္ခြင္လွ်ာ အခန္းမွ ပါဝင္ရန္ အခ်ိဳ႕ေနရာမ်ားတြင္ ေနာက္ပင္က်ေနေလၿပီ။ အထူးသျဖင့္ စီးပြားေရးဘက္တြင္ တ႐ုတ္မ်ားက ေျခတစ္လွမ္း ဦးေနေလသည္။
တ႐ုတ္ဖြင့္လွစ္လိုက္ေသာ AIIB အာရွအေျခခံအေဆာက္အဦ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဘဏ္တြင္ အေမရိကန္၏ မဟာမိတ္မ်ား၊ မဟာဗ်ဴဟာ အက်ိဳးတူပါတနာမ်ား အေတာ္မ်ားမ်ား ဝင္သြားၾကေလၿပီ။
ဝါရွင္တန္ပို႔စ္သတင္းစာတြင္ ယခင္ ဘ႑ာေရး ဝန္ႀကီးေဟာင္း လာရီဆန္းမားက “ၿပီးခဲ့ေသာလပိုင္းကို အေမရိကန္ႏိုင္ငံအတြက္ ကမာၻလံုးဆိုင္ရာ စီးပြားေရးစနစ္တြင္ ေနရာတကာ တာဝန္ယူ အာမခံေပးေနသူ အႀကီးအကဲအခန္း ဆံုး႐ံႈးလိုက္ရေသာ ကာလအျဖစ္ အမွတ္ရေနလိမ့္မည္” ဟု ေရးေလသည္။ စီးပြားေရးဘက္တြင္ ထိုသို႔ ေနာက္က်သြားေသာ္လည္း အေမရိကန္သည္ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္တြင္ SLOCS ပင္လယ္ေရလမ္း ကူးသန္းသြားလာေရး တည္ၿငိမ္မႈကိုမူ ယခင္အတိုင္း ေက်ာက္ဆူးႀကီးတစ္ခုသဖြယ္ ဆက္လက္ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ဆဲ ျဖစ္ပါသည္။ ယခု တ႐ုတ္ ေလယာဥ္ကြင္းသစ္ေၾကာင့္ ADIZ ေပၚလာလွ်င္ေတာ့ ဖိလစ္ပိုင္ႏွင့္ ဗီယက္နမ္တို႔ ေမွ်ာ္လင့္သေလာက္ တုံ႔ျပန္ႏိုင္မည္ေလာ ဆိုသည္ကို ေစာင့္ၾကည့္ဖို႔သာ ရွိေတာ့သည္။
ေနဦးေဝ
- See more at: http://thevoicemyanmar.com/index.php/foreign/item/7058-plp#sthash.3vyRHStP.dpuf
0 comments:
Post a Comment