ကရင္နီအမွတ္ ၁ ဒုကၡသည္စခန္း သည္ ၁၉၈၄ခုနွစ္ မွ စ၍ ထိုင္းနိုင္ငံ မယ္ေဟာင္ေဆာင္ ခရိုင္အနီးတြင္ တည္ရိွလာ ရာ ယခုဆိုလ်င္ ဆယ္စုႏွစ္သုံးခုေက်ာ္ ရွိလာခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။
တိုင္ရင္းသားလူမ်ိဳးစုေတြ ယခုကဲ့သုိ႔ ေရြ႕ေျပာင္းေနထိုင္ရ ေသာအေၾကာင္းရင္းမွာ ဒုကၡအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ဟုပင္ေျပာရမည္ျဖစ္ၿပီး ဆက္လက္ရပ္တည္ရန္ မျဖစ္ႏုိင္ေတာ့ သည့္ အေျခအေနသုိ႔ေရာက္လာခဲ့သည္။
လူမႈေရး၊ က်န္းမာေရး၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ စားဝတ္ေနေရး၊ လံုျခံဳေရး မ်ားအခက္ေတြ႔ျပီး ကိုယ့္ေမြးရပ္ဇာတိေျမကို ေက်ာခိုင္းလာၾကရသည္။
အမ်ားစုကေတာ့ တန္ဖိုးရိွၿပီးသယံဇာတ ေပါၾကြယ္ဝေသာ ခ်စ္ေျမကို စြန္႔ခြာရန္ မေတြးဝံ့ေခ်။ မေတြးခဲ့ဖူးေခ်။ သုိ႔ေသာ္လည္း ျပည္တြင္းစစ္ႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးပဋိပကၡ မ်ားကရုိးသားျဖဴစင္သည့္ တိုင္းရင္းသားမ်ားကုိ အေျခအေနဆိုးမ်ားဆီသို႔ တြန္းပို႔ခဲ့ေလသည္။
ထုိအထဲမွ စစ္ေဘးတိမ္းေရွာင္ခဲ့ၾကသည့္ မ်ိဳးဆက္သစ္လူငယ္မ်ားသည္ ဒုကၡသည္စခန္းတြင္ သံုးပံုႏွစ္ပံုရိွျပီး ထိုသူမ်ားသည္ ပညာေရးေကာင္းမြန္ရန္ ဆုိသည့္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ျဖင့္သာ ဆက္ေလွ်ာက္လွမ္းေနရသည္။
ရည္မွန္းခ်က္ပန္းတိုင္မ်ား၊ အိပ္မက္မ်ား ကိုျမန္မာျပည္အတြင္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ မျဖစ္ႏုိင္ေသးသည့္အေျခအေနတြင္ စိတ္ဓာတ္က်ခဲ့ရေသာ္လည္း ဒုကၡသည္ စခန္းတြင္ဆက္လက္ပညာဆည္းပူးခြင့္ရေနျခင္းကေတာ့ အဆုိးထဲက အေကာင္းဟု ေျပာရမည္။
ဒုကၡသည္စခန္းမွ ေက်ာင္းသားမ်ားအေနျဖင့္ ျပည္တြင္း ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ႏိႈင္းယွဥ္လ်ွင္ အေတြးအေခၚပိုင္းဆိုင္ရာမ်ား၊ ႏုိင္ငံေရး ဗဟုသုတမ်ား၊ လက္ေတြ႔ နည္းနာအတတ္ပညာႏွင့္ဆိုင္ေသာဘာသာရပ္မ်ားကို သင္ၾကားခြင့္ပိုရရိွၾကသည္။
ရင့္က်က္မႈပိုင္းဆိုင္ရာတြင္ လွ်င္ျမန္စြာဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္လာၾကသည္။ လူမႈေရးပိုင္းဆိုင္ရာတြင္ ပိုမိုသိကြၽမ္းၿပီး ေကာင္းမြန္စြာကိုင္တြယ္တတ္လာၾကသည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ လက္ေတြ႔နွင့္ဆိုင္ေသာ သိပၸံစမ္းသပ္ခ်က္မ်ား၊ ကိုယ္တိုင္ေလ့လာ၍ရွာေဖြရေသာ ဘာသာရပ္မ်ားအျပင္ႏုိင္ငံျခားသားဆရာ မ်ားႏွင့္လက္ေတြ႔ေျပာဆိုသင္ၾကားခြင့္မ်ား ရရိွနိုင္ေသာေၾကာင့္ ဟုေျပာရမည္။
Karenni Community College မွ ဒုတိယႏွစ္ေက်ာင္းသူ မပန္းေခတ္လမင္း က “ ဒီဖက္မွာ ကြန္ျပဴတာလက္ေတြ႕ပိုင္းဆိုင္ရာ၊ အဂၤလိပ္ပိုင္းေတြမွာပိုျပီးတုိးတက္မႈရိွတယ္၊ ဟိုဖက္မွာ(ျမန္မာျပည္တြင္း)မွာေငြေၾကးအဆင္မေျပတာေၾကာင့္ အခက္အခဲေတြအမ်ားႀကီး ေတြ႔ ရတယ္။ ဒီဖက္ေရာက္ေတာ့ ကိုယ့္လိုဒုကၡေရာက္တဲ့ သူေတြလည္းအမ်ားႀကီးရိွတာ ပဲဆိုၿပီး ကိုယ့္စိတ္ေတြပိုၿပီး ၾကံ႕ခိုင္လာတယ္၊ ရည္မွန္ခ်က္ေတြလည္းခိုင္ၿမဲလာတယ္” ဟုဆုိသည္။
ဒုကၡသည္စခန္းတြင္းမွ ေက်ာင္းသားေတြကေတာ့ စခန္းတြင္း အေနအထိုင္ဆင္းရဲျခင္း၊ စားဝတ္ေနေရး မလံုေလာက္ျခင္း၊ မိသားစုမ်ားအလုပ္မဲ့ျဖစ္ျခင္းမ်ား ရိွေသာ္လည္း ပညာဆက္လက္သင္ၾကားေရးကုိသာ ေမွ်ာ္လင့္ထားၾကသည္။
ျမန္မာျပည္တာ၀န္ရွိသူမ်ားအေနျဖင့္ ဒုကၡသည္ ပညာေရးကို အတိအလင္း အသိမွတ္မျပဳေသးေသာ္လည္း ေက်ာင္းသားလူငယ္ေတြကေတာ့ အဆင့္ျမင့္ပညာမ်ားရရိွဖို႔ကုိသာ ႀကိဳးစားေနၾကၿပီး ကိုယ့္ မိခင္အဖဲြ႔အစည္း ႏွင့္ ျပည္တြင္းထဲတြင္ ျပန္လည္ကူညီိနုိင္ေရးသာ ေမွ်ာ္မွန္းထားၾကသည္။
အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ႏွင့္ ျပည္ပ ဒုကၡသည္ပညာေရးမ်ားကို အသိအမွတ္ျပဳရန္ ကရင္နီအမ်ိဳးသားတိုးတက္ေရးပါတီ KNPP ေခါင္းေဆာင္မ်ား ႏွင့္ KNPP လက္ေအာက္ရွိ ကရင္နီပညာေရးဌာန (KnED)့ တို႔ကႀကိဳးစား၍ညိွႏိႈင္းမႈ မ်ားျပဳလုပ္ေနၾကသည္။
ေက်ာင္းသားအမ်ား စုကေတာ့ ျပည္တြင္းထဲမွာ အလုပ္မ်ားျပန္လည္လုပ္ကုိင္ရန္ မလြယ္ကူေၾကာင္း သိေနၾကေသာ္လည္း အေကာင္းဆံုး ကူညီႏုိင္ရန္ဆုိသည့္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ျဖင့္ ေရွ႕ဆက္လွမ္းသြားမည္ဟု ဆိုၾကသည္။
“ကြၽန္ေတာ္က ကြန္ျပဴတာပိုင္းဆိုင္ရာေတြမွာ စိတ္ဝင္စားခဲ့တယ္။ ကိုယ့္အသုိင္းအဝိုင္းမွာကြန္ျပဴတာမတတ္သူေတြက အမ်ားၾကီးရိွတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ တစ္ေထာင့္တစ္ေနရာကေနကြန္ျပဴတာပိုင္းဆိုင္ရာေတြသင္ေပးဖို႔ရိွတယ္။ ပထမေျခလွမ္းအေနနဲ႔ဒီဖက္ (ဒုကၡသည္စခန္း)မွာစမယ္။ ၿပီးေတာ့ျပည္တြင္းထဲမွာ သင္တန္းေတြျပန္ဖြင့္ေပးမယ္။ ကြၽန္ေတာ္ရင္နာတာတစ္ခုက ဘာေၾကာင့္ျပည္တြင္းထဲမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔သင္ထားတဲ့ ပညာေတြကိုအသိအမွတ္မျပဳတာလဲ။ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့မခံခ်င္စိတ္နဲ႔ႀကိဳးစားမွာပဲ ဇြဲမေလ်ာ႔ပဲေမွ်ာ္မွန္းထားတာကိုဆက္ေလွ်ာက္လွမ္းမယ္“ဟုKnCC တတိယႏွစ္ေက်ာင္းသား မႈးရယ္က ဆိုသည္။
မ်ိဳးဆက္သစ္လူငယ္မ်ားအေနျဖင့္ ၎တုိ႔၏ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္မ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရန္ Resources(အင္အားမ်ားစြာ)လိုအပ္ေနသည္။ အဆင့္ျမင့္ပညာေရးစနစ္မ်ား သင္ၾကားႏုိင္ရန္ လိုအပ္သည္။ သို႔ေသာ္ လူဦးေရအကန္႕အသတ္ျဖင့္ေရြးခ်ယ္ေလ့ရွိသည့္ ေက်ာင္းမ်ားေၾကာင့္လူငယ္မ်ားမွာ ပညာဆက္သင္ၾကားႏုိင္ေရး အခက္ေတြ႔ေနရသည္။
ဥပမာအေနျဖင့္ၾကည့္လွ်င္ ကရင္နီဒုကၡသည္စခန္းမွ အထက္တန္းေက်ာင္းၿပီးေျမာက္ေအာင္ျမင္ေသာ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားသည္ ေရွ႕ဆက္၍အဆင့္ျမင့္ပညာေရးရိွရန္ Karenni Community Callege ၊ Social Development Center နွင့္ အျခား Post X ဆယ္တန္းလြန္ေက်ာင္းမ်ားသုိ႔ဆက္သြားရန္ သာရိွသည္။
သုိ႔ေသာ္လည္း ထိုေက်ာင္းမ်ားက လူဦးေရ အကန္႕အသတ္ ျဖင့္သာ လက္ခံေသာေၾကာင့္ ေက်ာင္းဆက္တက္ရန္အခြင့္အေရးနည္းပါးျပီး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ားေပ်ာက္ ကြယ္သြားမည္ကို စိုးရိမ္ပူပန္ေနၾကသည္။အခ်ိဳ႕ေသာေက်ုာင္းသား၊သူမ်ားသည္ ေက်ာင္းဝင္ခြင့္မ်ားမရရိွေသာ္လည္း ေနာက္လာမည့္ႏွစ္တြင္အခြင့္အေရးရရန္ ေစာင့္ေမွ်ာ္ၾကရင္း ေက်ာင္းဆရာ၊မ မ်ားအျဖစ္ဝင္ေရာက္ကူညီၾကသည္။
စိတ္ဓာတ္က်လာသည့္ ေက်ာင္းသားအခ်ိဳ႕ကေတာ့ ဒုကၡသည္စခန္းအျပင္သုိ႔ထြက္၍စက္ရံု ၊အလုပ္ရံု မ်ားတြင္အလုပ္လုပ္ကို္င္ရင္း အိမ္ေထာင္က်ကုန္သည္။ မူးယစ္ေဆးဝါးမ်ားစြဲကာ ပ်က္စီးကုန္ၾကသည္။
POST X ( ဆယ္တန္းလြန္ေက်ာင္း) ကိုတက္ခြင့္ရေသာေက်ာင္းသားမ်ားအေနျဖင့္မူ ၎တုိ႔၏ Academic ပညာသင္ႏွစ္သံုးႏွစ္ၿပီးဆုံးလွ်င္ ေက်ာင္းဆရာ၊မ အျဖစ္ တစ္ႏွစ္ျပန္လည္ကူညီေပးရေသာ အာမခံစာခ်ဳပ္ Policy ရိွသည္။
ထိုသုိ႔ ျပန္လည္ကူညီျပီးလွ်င္မူ ထုိင္း၊ျမန္မာ နယ္စပ္ရိွ ဖြင့္လွစ္ထားေသာ Minmahaw Higher Education Program( MHEP)၊ Wide Horizon (WH) နွင့္ English Immersion Program (EIP) တုိ႔တြင္ဆက္ေလွ်ာက္ၾကရၿပီး ၎ေက်ာင္းမ်ားသည္တစ္ႏွစ္လွ်င္ ကရင္နီဒုကၡသည္စခန္း၂ ခုစလံုးမွ ၁၅ ရာႏႈန္းကုိသာေရြးခ်ယ္သည္။
ထိုေက်ာင္းမ်ား၏ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္မွာအဆင့္ျမင့္အဂၤလိိပ္စာတိုးတက္ေရးႏွင့္အျခားေသာ community development မ်ားသင္ၾကားပို႔ခ်ေပးၿပီး ႏိုင္ငံကာတကၠသိုလ္မ်ားသို႔တက္ေရာက္ႏုိင္ေအာင္ပို႔ေဆာင္ေပးေသာ တံတားမ်ားျဖစ္ၾကသည္။
ထိုေက်ာင္းမ်ားေအာင္ျမင္စြာၿပီးဆုံးေသာလူငယ္မ်ားသည္ Scholarship(ပညာသင္ဆု) ရရိွရန္ Child Dream ႏွင့္ Process Burma ကဲ့သုိ႔ ပညာသင္ဆုေပးေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားဆီေလွ်ာက္ၾကသည္။
ထိုပညာသင္ဆုရရွိသြားျပီး နိုင္ငံတကာသကၠသိုလ္ တက္ေရာက္ေနေသာ လူငယ္မ်ားမွာ ရာခို္င္နွုန္းအလြန္ပင္နည္းပါးလွသည္။
ထုိသုိ႔ေသာ အေျခအေနတြင္ ကရင္နီလူငယ္မ်ားအတြက္ ပညာသင္ဆုရရိွရန္ပံ့ပိုးေပးေသာအစီအစဥ္ Karenni Education Support Network (KnESN) ကုိ ၂၀၁၄ ၾသဂုတ္လတြင္ ကရင္နီလူငယ္မ်ားစတင္တည္ေထာင္ႏုိင္ခဲ့သည္။ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ကရင္နီလူငယ္မ်ားအေနျဖင့္ လူထုကိုဦးေဆာင္ျပီး တိုးတက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္နိုင္ရန္အတြက္ျဖစ္သည္။ အက်ိဳးဆက္အေနျဖင့္ ယခုနွစ္တြင္ ပညာသင္ဆု ၂ ဦးေရြးခ်ယ္ျပီး အိႏၵိယ တကၠသိုလ္တြင္ ပညာဆည္းပူးရန္ေရြးခ်ယ္ေစလႊတ္ေပးသည္။
ကရင္နီဒုကၡသည္ လူငယ္မ်ားအတြက္မူ ထိုကဲ့သို႔ေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားစြာလိုအပ္ေနျပီး လူငယ္မ်ား ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေပ်ာက္ကြယ္မသြားေအာင္လမ္းစမ်ားဖြင့္ေပးရန္အေရးတႀကီးလိုအပ္ေနေပသည္။
ဤမွ်ပင္မကေသး အဆင့္ျမင့္ တကၠသိုလ္ ပညာကိုေလ့လာျပီးေသာ ေက်ာင္းသား၊သူမ်ားအတြက္ မိမိေဒသတြင္ျပန္လည္ ကူညီႏုိင္ရန္ ေဒသဆုိင္ရာ အဖြဲ႔အစည္း ႏွင့္ လူထုအဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ အကူအညီမ်ားစြာလုိအပ္ေန ေပသည္။
အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ၎တို႔သည္ အစိုးရဝန္ထမ္းအျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ရန္အသိမွတ္ ျပဳမခံရျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ NGO သို႔မဟုတ္ CBO ႏွင့္အျခားေသာ ပုဂၢလိက အဖြဲ႔စည္းမ်ား၌သာကူညီ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရျပီး ျပည္သူလူထုမ်ား၏ လုိအပ္ခ်က္မ်ား နွင့္ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရး က႑မ်ားတြင္သာ အစ္ိုးရ၏အကန႔္အသတ္ျဖင့္ လုပ္ေဆာင္ခြင္႔ရရိွၾကသည္။
ထိုနည္းတူ ျပည္သူလူထုမ်ား အေနျဖင့္လည္း မိမိျပည္နယ္ေဒသတြင္ကူညီေဆာင္ရြက္ေနေသာ မ်ိဳးဆက္သစ္လူငယ္မ်ားႏွင့္အဖြဲ႔အစည္းမ်ားကို ေနရာေပးျပီး၊ ၎တို႔နွင့္အတူ ယုံၾကည္မႈရွိရွိ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ရန္ လုိအပ္ေနေသးသည္။
ဒုကၡသည္ လူငယ္မ်ားအေနျဖင့္မူ အိပ္မက္မ်ားကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ရန္အတြက္ ပညာေရးဆုံးခန္းတုိင္ေရးကုိသာ ေမွ်ာ္လင့္ေနၾကရၿပီ။
ဆယ္တန္းလြန္ေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာ တကၠသိုလ္မ်ား ဆက္လက္တက္ေရာက္ခြင့္ရေရးသည္ အိပ္မက္၏ အစိတ္အပုိင္းမ်ား ျဖစ္လာၾကသည္။ Scholarship program မ်ား ပုိမုိမ်ားျပားလာေရး၊ ကရင္နီေကာလိပ္မ်ားမွ ေက်ာင္းသားဦးေရ ပုိ၍ လက္ခံႏုိင္ေရး တုိ႔သည္သာ လူငယ္မ်ား၏ အိပ္မက္ကုိ ေရွ႕တန္းေရာက္ေအာင္ တြန္းတင္ေပးႏုိင္ေပလိမ့္မည္။
ထူးခၽြန္သည့္ လူငယ္ေတြကေတာ့ျဖင့္ ေနရာတုိင္းမွာ ေစာင့္ေနၾကၿပီ။ သူတုိ႔ကုိ အခြင့္အေရးေပးႏိုင္ဖုိ႔ႏွင့္ သူတုိ႔၏ အိပ္မက္မ်ားအတြက္ ကူညီေပးႏုိင္ဖုိ႔သာ လိုပါသည္။
Written by သိဂႌဝင္း
ကႏၱာရ၀တီတုိင္း(မ္)
http://www.ktimes.org
တိုင္ရင္းသားလူမ်ိဳးစုေတြ ယခုကဲ့သုိ႔ ေရြ႕ေျပာင္းေနထိုင္ရ ေသာအေၾကာင္းရင္းမွာ ဒုကၡအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ဟုပင္ေျပာရမည္ျဖစ္ၿပီး ဆက္လက္ရပ္တည္ရန္ မျဖစ္ႏုိင္ေတာ့ သည့္ အေျခအေနသုိ႔ေရာက္လာခဲ့သည္။
လူမႈေရး၊ က်န္းမာေရး၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ စားဝတ္ေနေရး၊ လံုျခံဳေရး မ်ားအခက္ေတြ႔ျပီး ကိုယ့္ေမြးရပ္ဇာတိေျမကို ေက်ာခိုင္းလာၾကရသည္။
အမ်ားစုကေတာ့ တန္ဖိုးရိွၿပီးသယံဇာတ ေပါၾကြယ္ဝေသာ ခ်စ္ေျမကို စြန္႔ခြာရန္ မေတြးဝံ့ေခ်။ မေတြးခဲ့ဖူးေခ်။ သုိ႔ေသာ္လည္း ျပည္တြင္းစစ္ႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးပဋိပကၡ မ်ားကရုိးသားျဖဴစင္သည့္ တိုင္းရင္းသားမ်ားကုိ အေျခအေနဆိုးမ်ားဆီသို႔ တြန္းပို႔ခဲ့ေလသည္။
KnCC ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ား စာသင္ၾကားေနစဥ္ ျမင္ကြင္းတခု (ဓါတ္ပံု-KnCC) |
ရည္မွန္းခ်က္ပန္းတိုင္မ်ား၊ အိပ္မက္မ်ား ကိုျမန္မာျပည္အတြင္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ မျဖစ္ႏုိင္ေသးသည့္အေျခအေနတြင္ စိတ္ဓာတ္က်ခဲ့ရေသာ္လည္း ဒုကၡသည္ စခန္းတြင္ဆက္လက္ပညာဆည္းပူးခြင့္ရေနျခင္းကေတာ့ အဆုိးထဲက အေကာင္းဟု ေျပာရမည္။
ဒုကၡသည္စခန္းမွ ေက်ာင္းသားမ်ားအေနျဖင့္ ျပည္တြင္း ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ႏိႈင္းယွဥ္လ်ွင္ အေတြးအေခၚပိုင္းဆိုင္ရာမ်ား၊ ႏုိင္ငံေရး ဗဟုသုတမ်ား၊ လက္ေတြ႔ နည္းနာအတတ္ပညာႏွင့္ဆိုင္ေသာဘာသာရပ္မ်ားကို သင္ၾကားခြင့္ပိုရရိွၾကသည္။
ရင့္က်က္မႈပိုင္းဆိုင္ရာတြင္ လွ်င္ျမန္စြာဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္လာၾကသည္။ လူမႈေရးပိုင္းဆိုင္ရာတြင္ ပိုမိုသိကြၽမ္းၿပီး ေကာင္းမြန္စြာကိုင္တြယ္တတ္လာၾကသည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ လက္ေတြ႔နွင့္ဆိုင္ေသာ သိပၸံစမ္းသပ္ခ်က္မ်ား၊ ကိုယ္တိုင္ေလ့လာ၍ရွာေဖြရေသာ ဘာသာရပ္မ်ားအျပင္ႏုိင္ငံျခားသားဆရာ မ်ားႏွင့္လက္ေတြ႔ေျပာဆိုသင္ၾကားခြင့္မ်ား ရရိွနိုင္ေသာေၾကာင့္ ဟုေျပာရမည္။
Karenni Community College မွ ဒုတိယႏွစ္ေက်ာင္းသူ မပန္းေခတ္လမင္း က “ ဒီဖက္မွာ ကြန္ျပဴတာလက္ေတြ႕ပိုင္းဆိုင္ရာ၊ အဂၤလိပ္ပိုင္းေတြမွာပိုျပီးတုိးတက္မႈရိွတယ္၊ ဟိုဖက္မွာ(ျမန္မာျပည္တြင္း)မွာေငြေၾကးအဆင္မေျပတာေၾကာင့္ အခက္အခဲေတြအမ်ားႀကီး ေတြ႔ ရတယ္။ ဒီဖက္ေရာက္ေတာ့ ကိုယ့္လိုဒုကၡေရာက္တဲ့ သူေတြလည္းအမ်ားႀကီးရိွတာ ပဲဆိုၿပီး ကိုယ့္စိတ္ေတြပိုၿပီး ၾကံ႕ခိုင္လာတယ္၊ ရည္မွန္ခ်က္ေတြလည္းခိုင္ၿမဲလာတယ္” ဟုဆုိသည္။
ဒုကၡသည္စခန္းတြင္းမွ ေက်ာင္းသားေတြကေတာ့ စခန္းတြင္း အေနအထိုင္ဆင္းရဲျခင္း၊ စားဝတ္ေနေရး မလံုေလာက္ျခင္း၊ မိသားစုမ်ားအလုပ္မဲ့ျဖစ္ျခင္းမ်ား ရိွေသာ္လည္း ပညာဆက္လက္သင္ၾကားေရးကုိသာ ေမွ်ာ္လင့္ထားၾကသည္။
ျမန္မာျပည္တာ၀န္ရွိသူမ်ားအေနျဖင့္ ဒုကၡသည္ ပညာေရးကို အတိအလင္း အသိမွတ္မျပဳေသးေသာ္လည္း ေက်ာင္းသားလူငယ္ေတြကေတာ့ အဆင့္ျမင့္ပညာမ်ားရရိွဖို႔ကုိသာ ႀကိဳးစားေနၾကၿပီး ကိုယ့္ မိခင္အဖဲြ႔အစည္း ႏွင့္ ျပည္တြင္းထဲတြင္ ျပန္လည္ကူညီိနုိင္ေရးသာ ေမွ်ာ္မွန္းထားၾကသည္။
KnCC ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ား ေဆြးေႏြးသင္ၾကားေနၾကစဥ္ (ဓါတ္ပံု-KnCC) |
ေက်ာင္းသားအမ်ား စုကေတာ့ ျပည္တြင္းထဲမွာ အလုပ္မ်ားျပန္လည္လုပ္ကုိင္ရန္ မလြယ္ကူေၾကာင္း သိေနၾကေသာ္လည္း အေကာင္းဆံုး ကူညီႏုိင္ရန္ဆုိသည့္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ျဖင့္ ေရွ႕ဆက္လွမ္းသြားမည္ဟု ဆိုၾကသည္။
“ကြၽန္ေတာ္က ကြန္ျပဴတာပိုင္းဆိုင္ရာေတြမွာ စိတ္ဝင္စားခဲ့တယ္။ ကိုယ့္အသုိင္းအဝိုင္းမွာကြန္ျပဴတာမတတ္သူေတြက အမ်ားၾကီးရိွတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ တစ္ေထာင့္တစ္ေနရာကေနကြန္ျပဴတာပိုင္းဆိုင္ရာေတြသင္ေပးဖို႔ရိွတယ္။ ပထမေျခလွမ္းအေနနဲ႔ဒီဖက္ (ဒုကၡသည္စခန္း)မွာစမယ္။ ၿပီးေတာ့ျပည္တြင္းထဲမွာ သင္တန္းေတြျပန္ဖြင့္ေပးမယ္။ ကြၽန္ေတာ္ရင္နာတာတစ္ခုက ဘာေၾကာင့္ျပည္တြင္းထဲမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔သင္ထားတဲ့ ပညာေတြကိုအသိအမွတ္မျပဳတာလဲ။ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့မခံခ်င္စိတ္နဲ႔ႀကိဳးစားမွာပဲ ဇြဲမေလ်ာ႔ပဲေမွ်ာ္မွန္းထားတာကိုဆက္ေလွ်ာက္လွမ္းမယ္“ဟုKnCC တတိယႏွစ္ေက်ာင္းသား မႈးရယ္က ဆိုသည္။
မ်ိဳးဆက္သစ္လူငယ္မ်ားအေနျဖင့္ ၎တုိ႔၏ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္မ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရန္ Resources(အင္အားမ်ားစြာ)လိုအပ္ေနသည္။ အဆင့္ျမင့္ပညာေရးစနစ္မ်ား သင္ၾကားႏုိင္ရန္ လိုအပ္သည္။ သို႔ေသာ္ လူဦးေရအကန္႕အသတ္ျဖင့္ေရြးခ်ယ္ေလ့ရွိသည့္ ေက်ာင္းမ်ားေၾကာင့္လူငယ္မ်ားမွာ ပညာဆက္သင္ၾကားႏုိင္ေရး အခက္ေတြ႔ေနရသည္။
ဥပမာအေနျဖင့္ၾကည့္လွ်င္ ကရင္နီဒုကၡသည္စခန္းမွ အထက္တန္းေက်ာင္းၿပီးေျမာက္ေအာင္ျမင္ေသာ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားသည္ ေရွ႕ဆက္၍အဆင့္ျမင့္ပညာေရးရိွရန္ Karenni Community Callege ၊ Social Development Center နွင့္ အျခား Post X ဆယ္တန္းလြန္ေက်ာင္းမ်ားသုိ႔ဆက္သြားရန္ သာရိွသည္။
သုိ႔ေသာ္လည္း ထိုေက်ာင္းမ်ားက လူဦးေရ အကန္႕အသတ္ ျဖင့္သာ လက္ခံေသာေၾကာင့္ ေက်ာင္းဆက္တက္ရန္အခြင့္အေရးနည္းပါးျပီး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ားေပ်ာက္ ကြယ္သြားမည္ကို စိုးရိမ္ပူပန္ေနၾကသည္။အခ်ိဳ႕ေသာေက်ုာင္းသား၊သူမ်ားသည္ ေက်ာင္းဝင္ခြင့္မ်ားမရရိွေသာ္လည္း ေနာက္လာမည့္ႏွစ္တြင္အခြင့္အေရးရရန္ ေစာင့္ေမွ်ာ္ၾကရင္း ေက်ာင္းဆရာ၊မ မ်ားအျဖစ္ဝင္ေရာက္ကူညီၾကသည္။
စိတ္ဓာတ္က်လာသည့္ ေက်ာင္းသားအခ်ိဳ႕ကေတာ့ ဒုကၡသည္စခန္းအျပင္သုိ႔ထြက္၍စက္ရံု ၊အလုပ္ရံု မ်ားတြင္အလုပ္လုပ္ကို္င္ရင္း အိမ္ေထာင္က်ကုန္သည္။ မူးယစ္ေဆးဝါးမ်ားစြဲကာ ပ်က္စီးကုန္ၾကသည္။
POST X ( ဆယ္တန္းလြန္ေက်ာင္း) ကိုတက္ခြင့္ရေသာေက်ာင္းသားမ်ားအေနျဖင့္မူ ၎တုိ႔၏ Academic ပညာသင္ႏွစ္သံုးႏွစ္ၿပီးဆုံးလွ်င္ ေက်ာင္းဆရာ၊မ အျဖစ္ တစ္ႏွစ္ျပန္လည္ကူညီေပးရေသာ အာမခံစာခ်ဳပ္ Policy ရိွသည္။
ထိုသုိ႔ ျပန္လည္ကူညီျပီးလွ်င္မူ ထုိင္း၊ျမန္မာ နယ္စပ္ရိွ ဖြင့္လွစ္ထားေသာ Minmahaw Higher Education Program( MHEP)၊ Wide Horizon (WH) နွင့္ English Immersion Program (EIP) တုိ႔တြင္ဆက္ေလွ်ာက္ၾကရၿပီး ၎ေက်ာင္းမ်ားသည္တစ္ႏွစ္လွ်င္ ကရင္နီဒုကၡသည္စခန္း၂ ခုစလံုးမွ ၁၅ ရာႏႈန္းကုိသာေရြးခ်ယ္သည္။
ထိုေက်ာင္းမ်ား၏ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္မွာအဆင့္ျမင့္အဂၤလိိပ္စာတိုးတက္ေရးႏွင့္အျခားေသာ community development မ်ားသင္ၾကားပို႔ခ်ေပးၿပီး ႏိုင္ငံကာတကၠသိုလ္မ်ားသို႔တက္ေရာက္ႏုိင္ေအာင္ပို႔ေဆာင္ေပးေသာ တံတားမ်ားျဖစ္ၾကသည္။
ထိုေက်ာင္းမ်ားေအာင္ျမင္စြာၿပီးဆုံးေသာလူငယ္မ်ားသည္ Scholarship(ပညာသင္ဆု) ရရိွရန္ Child Dream ႏွင့္ Process Burma ကဲ့သုိ႔ ပညာသင္ဆုေပးေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားဆီေလွ်ာက္ၾကသည္။
ထိုပညာသင္ဆုရရွိသြားျပီး နိုင္ငံတကာသကၠသိုလ္ တက္ေရာက္ေနေသာ လူငယ္မ်ားမွာ ရာခို္င္နွုန္းအလြန္ပင္နည္းပါးလွသည္။
ထုိသုိ႔ေသာ အေျခအေနတြင္ ကရင္နီလူငယ္မ်ားအတြက္ ပညာသင္ဆုရရိွရန္ပံ့ပိုးေပးေသာအစီအစဥ္ Karenni Education Support Network (KnESN) ကုိ ၂၀၁၄ ၾသဂုတ္လတြင္ ကရင္နီလူငယ္မ်ားစတင္တည္ေထာင္ႏုိင္ခဲ့သည္။ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ကရင္နီလူငယ္မ်ားအေနျဖင့္ လူထုကိုဦးေဆာင္ျပီး တိုးတက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္နိုင္ရန္အတြက္ျဖစ္သည္။ အက်ိဳးဆက္အေနျဖင့္ ယခုနွစ္တြင္ ပညာသင္ဆု ၂ ဦးေရြးခ်ယ္ျပီး အိႏၵိယ တကၠသိုလ္တြင္ ပညာဆည္းပူးရန္ေရြးခ်ယ္ေစလႊတ္ေပးသည္။
ကရင္နီဒုကၡသည္ လူငယ္မ်ားအတြက္မူ ထိုကဲ့သို႔ေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားစြာလိုအပ္ေနျပီး လူငယ္မ်ား ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေပ်ာက္ကြယ္မသြားေအာင္လမ္းစမ်ားဖြင့္ေပးရန္အေရးတႀကီးလိုအပ္ေနေပသည္။
ဤမွ်ပင္မကေသး အဆင့္ျမင့္ တကၠသိုလ္ ပညာကိုေလ့လာျပီးေသာ ေက်ာင္းသား၊သူမ်ားအတြက္ မိမိေဒသတြင္ျပန္လည္ ကူညီႏုိင္ရန္ ေဒသဆုိင္ရာ အဖြဲ႔အစည္း ႏွင့္ လူထုအဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ အကူအညီမ်ားစြာလုိအပ္ေန ေပသည္။
အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ၎တို႔သည္ အစိုးရဝန္ထမ္းအျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ရန္အသိမွတ္ ျပဳမခံရျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ NGO သို႔မဟုတ္ CBO ႏွင့္အျခားေသာ ပုဂၢလိက အဖြဲ႔စည္းမ်ား၌သာကူညီ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရျပီး ျပည္သူလူထုမ်ား၏ လုိအပ္ခ်က္မ်ား နွင့္ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရး က႑မ်ားတြင္သာ အစ္ိုးရ၏အကန႔္အသတ္ျဖင့္ လုပ္ေဆာင္ခြင္႔ရရိွၾကသည္။
ထိုနည္းတူ ျပည္သူလူထုမ်ား အေနျဖင့္လည္း မိမိျပည္နယ္ေဒသတြင္ကူညီေဆာင္ရြက္ေနေသာ မ်ိဳးဆက္သစ္လူငယ္မ်ားႏွင့္အဖြဲ႔အစည္းမ်ားကို ေနရာေပးျပီး၊ ၎တို႔နွင့္အတူ ယုံၾကည္မႈရွိရွိ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ရန္ လုိအပ္ေနေသးသည္။
ဒုကၡသည္ လူငယ္မ်ားအေနျဖင့္မူ အိပ္မက္မ်ားကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ရန္အတြက္ ပညာေရးဆုံးခန္းတုိင္ေရးကုိသာ ေမွ်ာ္လင့္ေနၾကရၿပီ။
ဆယ္တန္းလြန္ေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာ တကၠသိုလ္မ်ား ဆက္လက္တက္ေရာက္ခြင့္ရေရးသည္ အိပ္မက္၏ အစိတ္အပုိင္းမ်ား ျဖစ္လာၾကသည္။ Scholarship program မ်ား ပုိမုိမ်ားျပားလာေရး၊ ကရင္နီေကာလိပ္မ်ားမွ ေက်ာင္းသားဦးေရ ပုိ၍ လက္ခံႏုိင္ေရး တုိ႔သည္သာ လူငယ္မ်ား၏ အိပ္မက္ကုိ ေရွ႕တန္းေရာက္ေအာင္ တြန္းတင္ေပးႏုိင္ေပလိမ့္မည္။
ထူးခၽြန္သည့္ လူငယ္ေတြကေတာ့ျဖင့္ ေနရာတုိင္းမွာ ေစာင့္ေနၾကၿပီ။ သူတုိ႔ကုိ အခြင့္အေရးေပးႏိုင္ဖုိ႔ႏွင့္ သူတုိ႔၏ အိပ္မက္မ်ားအတြက္ ကူညီေပးႏုိင္ဖုိ႔သာ လိုပါသည္။
Written by သိဂႌဝင္း
ကႏၱာရ၀တီတုိင္း(မ္)
http://www.ktimes.org
0 comments:
Post a Comment